V súčasnosti sa po mori plaví približne 50-tisíc nákladných lodí, z ktorých mnohé vezú aj dlho očakávaný tovar z Číny.

Prvé kontajnerové lode

Myšlienka veľkej kontajnerovej prepravy po mori vznikla v roku 1956, kedy konštruktér Malcolm McLean vytvoril myšlienku obrovskej nákladnej lode plne naloženej kontajnermi. Od toho roku začali preteky vo výrobe nákladných lodí na hranici fyzikálnych možností.

Pre nákladné lode sa nosnosť vyjadruj v jednotách TEU. Jeden TEU je ekvivalent objemu jedného štandardného dvadsaťstopového kontajnera. V súčasnosti najznámejšia blokátorka Suezu mala nosnosť 20 000 TEU. To znamená, že na svoju palubu pojme 20-tisíc veľkoobjemových prepravných kontajnerov. No sú lode, ktoré ju výrazne prerastajú.

Algeciras

Táto loď má na svojom konte niekoľko prvenstiev. Je najväčšou, skutočne gigantickou a neprekonanou pani oceánskych vôd. Prepraví na jeden raz až 23 964 kontajnerov a jej dĺžka je 399,9 metra. Ponor siaha až do hĺbky 33 metrov. Ide nielen o giganta objemového, ale aj technologického a patrí k najekologickejším plavidlám vo svojej triede. Plaví sa pod vlajkou Panamy a skonštruovala ju spoločnosť Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering.

Oslo

Loď s názvom severského mesta je sestrou Algecirad a v tomto prípade sa pod jej konštrukciu podpísala spoločnosť Samsung Heavy Industries. Svoju prvú ostrú plavbu absolvovala v roku 2020 a na palube odviezla 23 792 kontajnerov. Plne naložená sa vodami plaví s noblesou 400 metrovej ozruty.

Mina

Kontajnerová nákladná loď určená na plavbu v Stredomorí a jej objem je 23 656 TEU. Loď opäť postavila spoločnosť Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering. Meria 400 metrov na dĺžku a je 61 metrov široká. Manévrovanie s touto loďou rozhodne nie je malina. Bežné lode, ktoré sa plavia okolo nej, vyzerajú pri jej rozmeroch ako hračky.

Jacques Saadé

Zaujímavosťou tohto plavidla nie je len veľkosť. Prepraví 23-tisíc kontajnerov a opäť meria 400 metrov a 61 metrov na šírku. Konštrukčne stavbu lode zastrešila čínska štátna spoločnosť a patrí jej svetové prvenstvo. Prepraví síce o tisíc kontajnerov menej ako najväčšia loď na svete, ale pri týchto objemoch je to prakticky zanedbateľné množstvo. Jej unikátom je, že sa plavý na LNG. Je jedinou najväčšou loďou, ktorú poháňa plyn.

COSCO Shipping Universe

S nosnosťou 21 237 TEU je najväčšou nákladnou loďou v Číne. Má dĺžku 400 metrov a šírku 58,6 metra. Spoločnosť China State Shipbuilding Corporation ju postavila v roku 2018 a stala sa vlajkovou loďou námornej hodvábnej cesty 21. storočia. Tá spája pobrežie Číny s Európou a Afrikou cez Juhočínske more a Indický oceán. Nesie vlajku Hong Kongu a hrá rozhodujúcu úlohu pri preprave tovarov medzi Európou a Áziou. Možno aj vám domov vezie objednávku z Aliexpressu.