Ľudia, ktorí vyrastali koncom 80. a začiatkom 90. rokov, boli týmito svetlami „posadnutí“. Pôsobili ako kúzlo, ktoré vychádza z kapoty auta. Dnes už sa ale na tento výdobytok estetiky zabudlo. Čo sa s nimi stalo?
Myšlienka „vyklápačiek“ nie je praktická, aj keď niektorí môžu tvrdiť, že šošovky sú chránené aj vtedy, keď svetlá nie sú zapnuté. Proti tomu nemôžeme nič namietať. V skutočnosti sa ale nestretli s príliš veľkým pochopením. Museli k nim byť pripojené elektrické motory, čím sa vozidlu pridávalo na váhe a uberalo na spoľahlivosti, a navyše boli asi také aerodynamické ako tehla.
Ale viete čo? To nám vôbec nevadí, pretože sú dodnes jedným z najzaujímavejších a najkrajších estetických riešení, ktoré sa v histórii automobilového priemyslu používali. Prvým automobilom, ktorý bol vybavený nezvyčajnou technológiou, bol Cord 812 z roku 1937. Tu ale išlo o primitívnejší princíp, ako by sa mohlo zdať.
Museli ste ich ovládať ručne páčkou, ktorá bola umiestnená v kabíne. V tom čase ale práve tento mechanizmus umožnil vzácnej prednej časti Cordu zostať v jednoliatej línii. Pri koncepte Buick Y-Job z roku 1938 už vynašli inžinieri dva malé elektromotory, ktoré odbremenili vodiča. Toto riešenie sa používalo nasledujúcich 10 rokov a potom záhadne z trhu zmizlo.
V priebehu 50. a 60. rokov sa stala mechanika vyklápačiek pre konštruktérov vynikajúcim spôsobom, ako schovať svetlá. Mohli sa hrať s dizajnom prednej masky, v ktorých boli úplne neviditeľné. To je aj prípad modelu Dodge Charger z konca 60. rokov alebo niektorých Lincolnov zo 70. rokov. Skutočnú explóziu však automobilový svet zažil práve v 80. a 90. rokoch.
Veľkú vďaku si za to zaslúži USA, kde sa vydalo nariadenie, ktoré povolilo zvýšiť minimálnu výšku, v ktorej sa svetlomety inštalovali. Jednoduché a štýlové riešenie si okamžite prisvojilo mnoho výrobcov, pretože nemuseli úplne prepracovávať prednú časť vozidla. Chcete príklad? Mazda MX-5, Chevrolet Corvette, Volvo 480, Ferrari Testarossa, BMW radu 8 a mnoho ďalších.
Zoznam vozidiel s legendárnou optikou je taký dlhý, že by sme o nich mohli vytvoriť samostaný článok. Väčšina z nich pritom fungovala na rovnakom princípe klinového tvaru, kde svetlá zliali do jednej roviny s kapotou. Niektorí sa ale rozhodli pre originálne riešenia. Relevantným príkladom je Porsche s modelom 928, ktoré v zásade fungovali rovnako, no mali plastový kryt. Tento trend zasiahol dokonca aj motocykle, ako napríklad Suzuki Katana, ktorý bol vybavený vyklápačkami len ako estetické riešenie bez toho, aby tým výrobca sledoval akýkoľvek aerodynamický motív.
V dnešnej dobe by sme také nové auto hľadali márne. Vlastne je to už 17 rokov od doby, čo sa vytratili. Príčinou ich náhleho vyhladenia na konci 90. rokov bolo zavedenie predpisov na ochranu chodcov v prípade nárazu. Upustenie od vyklápacích svetiel bolo spočiatku dobrovoľné, no keďže žiadny výrobca nechcel mať auto so zlým hodnotením, všetci nakoniec prešli na zabudované svetlomety.
Poslednými sériovo vyrábanými automobilmi vybavenými vyklápačkami bol Lotus Esprit a Chevrolet Corvette C5. Ich produkcia skončila v roku 2004. 21. storočie na túto technológiu už iba spomína, pretože jednotlivé cestné a bezpečnostné predpisy sa rokmi iba sprísňujú a nečakáme na ich návrat.