Samozrejme, nebudeme len tak nečinne sedieť, najmä keď stále existuje veľa značiek, ktoré vsádzajú nielen na benzínové motory, ale aj na naftiaky. Preto vám dnes prinášame najjednoduchší trik, ktorý vám pomôže vyhnúť sa poruchám vášho dieselového auta a predĺži jeho životnosť, možno až do roku 2035. Dlho sa omieľa mýtus, že nadmerné otáčky motora sú zlé. Logicky existuje séria scenárov, ktoré si vysvetlíme neskôr, v ktorých to nie je dobré, no z času na čas to môže byť dokonca prospešné, najmä v naftových autách. Vysvetlíme vám, ako je to možné.

V priebehu rokov sme boli svedkami toho, ako značky, ktoré pracujú s týmto palivom, implementovali do nich dôležitú technologickú "injekciu", aby výrazne znížili svoje emisie. Existuje ale stále veľa používateľov, ktorí neinvestujú čas do poznania, čo je ich motor zač alebo ako sa k nemu správať, aby zlepšili kvalitu a predĺili životnosť svojho naftového auta. Na tom nie je nič zlé, nie všetci vodiči majú záujem vedieť o autách alebo o mechanike, chcú jednoducho produkt, ktorý ich prenesie z bodu A do bodu B s čo najmenšími bolesťami hlavy, čo je úplne pochopiteľné. Čo by sa však stalo, keby sme vám povedali, že existuje jednoduchý trik, ktorý je vhodný pre všetky typy vodičov a ktorý vám umožní obmedziť poruchy, ktorými môže trpieť naftové auto?

Ilustračná foto.
Ilustračná foto.
Zdroj: Pixabay

Vytáčanie dieselového motora

V rámci aktuálneho technologického konglomerátu, ktorý je zodpovedný za modernizáciu dieselových motorov, nájdeme v autách systémy proti znečisťovaniu, ako sú EGR ventily a filtre pevných častíc. Na správne fungovanie a regeneráciu sú potrebné veľmi špecifické podmienky: vysoká rýchlosť otáčania, konštantná rýchlosť a vysoká teplota výfukových plynov. Tieto podmienky ale nie sú práve tými, ktoré majú vodiči, najmä ak vezmeme do úvahy manuály vytvorené samotnými značkami, aby sme motor držali vždy v optimálnych otáčkach.

Napriek tomu, že kontext, ktorý ponúkajú rôzne automobilky, je určený na to, aby ste šoférovali a riešili len základnú starostlivosť, ktorú si vyžaduje každé stredne moderné auto, viete poskytnúť dieselovému motoru určitú podporu. Je pravda, že autá vybavené touto mechanikou majú viac než dostatočný krútiaci moment pri nízkych otáčkach, je z času na čas výhodné vytočiť dieselový motor aj do vyšších otáčok. Nemusia byť vždy nepriateľom.

Naša rada je nasledovná - akonáhle motor beží dostatočne dlho a dosiahol optimálnu teplotu, môžete započať očistnú jazdu pri konštantnej rýchlosti a s vyššími otáčkami ako zvyčajne, ideálne podradením jedného alebo dvoch prevodových stupňov, čím pomôžete vyčistiť niektoré komponenty a regenerujete filtre. Okrem toho sa tiež dôrazne odporúča – nielen pre majiteľov dieselových áut, ale aj pre tých s turbomotormi – nechať auto pred vypnutím niekoľko minút bežať na voľnobehu.

EGR ventil
EGR ventil
Zdroj: Auto Bild

Kedy by ste dieselový motor nemali vytáčať?

Hoci v určitých podmienkach je výhodné motor vytáčať, existujú aj iné scenáre, v ktorých to určite neodporúčame. Hlavne by ste to nemali robiť, keď je motor studený, to znamená, že kvapaliny ešte nedosiahli prevádzkovú teplotu a môžete zbytočne namáhať diely, ktoré by neskôr mohli spôsobiť poruchu.

Ak má vaše auto ukazovateľ teploty motora (čo má každé auto) a vody, vaše auto ocení keď počkáte až do momentu, v ktorom bude teplota naozaj dosahovať optimálne hodnoty. V opačnom prípade odporúčame počkať niekoľko minút na voľnobehu alebo sa aspoň prvých pár kilometrov vyhnite predlžovaniu prevodov viac, ako je to potrebné.