O takzvaných čiernych skrinkách v oblasti letectva ste už určite počuli. Zariadenia sa používajú v kokpitoch lietadiel dlhé roky a ich účelom je zaznamenať množstvo informácií, ktoré pomôžu v prípade problému alebo nehody pochopiť, čo spôsobilo tú či inú neočakávanú udalosť.

Týmto systémom sa inšpirovala aj čierna skrinka, ktorá sa už o pár týždňov, konkrétne 6. júla 2022, stane súčasťou nových áut. Európska únia sa tak snaží pokračovať vo svojom ťažení za zvýšením bezpečnosti cestnej premávky. Aby sme rozptýlili pochybnosti, ktoré stále existujú o čiernej skrinke, ktorá sa nachádza v autách, v tomto článku chceme aspoň okrajovo vysvetliť, ako bude fungovať.

Ilustračná foto.
Ilustračná foto.
Zdroj: Auto Bild

Smernica odhlasovaná Európskym parlamentom sa nateraz nedotkne všetkých automobilov, no takýto scenár čaká výrobcov od leta 2024 v celej Európskej Únii. Táto nárazová lehota stanovená EÚ má výrobcom umožniť prispôsobiť sa a zdokonaliť novú technológiu. Čierne skrinky sa nebudú montovať na už vyrobené vozidlá ani staršie autá. Zariadenia nazývané aj EDR však stále vyvolávajú určite pochybnosti zo strany rôznych združení a používateľov, najmä pokiaľ ide o rozsah spracovávaných údajov.

V prvom rade je dôležité vyvrátiť mýtus, že tento systém bude mať možnosť nahrávať konverzácie, ktoré sa odohrávajú vo vnútri auta. Je síce pravda, že v lietadlách zaznamenáva komunikáciu posádky, no čierna skrinka používaná v automobiloch bude v určitých aspektoch trochu viac pripomínať tachograf používaný v nákladných vozidlách (akýsi tachograf 21. storočia). Zaznamenávanie údajov bude obmedzené a anonymné a poisťovňa alebo policajné orgány nebudú môcť získané informácie použiť proti vám.

Ilustračná foto.
Ilustračná foto.
Zdroj: Auto Bild

Systém zaznamenávania údajov bude mať schopnosť zaznamenávať predovšetkým to, čo poznáme ako telemetrické údaje:

  • Tlak škrtiacej klapky alebo otáčky motora
  • Rýchlosť za posledných 5 sekúnd
  • Používanie bŕzd
  • Trvanie Delta V (kladné alebo záporné zrýchlenie)
  • Aktivácia airbagov a predpínačov pásov
  • Používanie bezpečnostných pásov
  • Sila nárazu
  • Pozdĺžne zrýchlenie v metroch za sekundu
  • Náklon vozidla 30 sekúnd pred a 10 sekúnd po nehode
Škoda Enyaq iV 80x Sportline.
Škoda Enyaq iV 80x Sportline.
Zdroj: Filip Kadlečík

Znenie smernice hovorí nasledovné: "Zaznamenané údaje sa použijú iba v prípade objasňovania nehody. Čierna skrinka nezaznamenáva žiadne osobné údaje vodiča alebo cestujúcich, ako sú zvuky a rozhovory v kabíne." EDR bude ale napríklad zaznamenávať to, či ste si vypli niektorého z jazdných asistentov, ako je udržiavanie v jazdnom pruhu, parkovacích senzorov alebo sledovanie mŕtveho uhla. Údaje sa použijú aj na tvorbu štatistík, aby bolo možné spätne analyzovať údaje o bezpečnosti na cestách a zlepšiť účinnosť konkrétnych opatrení.