Možno sa aj vy pohrávate s myšlienkou zaobstarať si jednu z týchto beštií. A možno si už aj chystáte rôzne argumenty, aby ste dokázali obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom vyše 500 koní pred svojimi známymi. Potom vám radi rýchlo pomôžeme: neexistuje pre to žiadne rozumné zdôvodnenie. Je to jednoducho a jasne – šialenstvo! Jediná dobrá vec: presne tak isto sa budete cítiť počas jazdy.

V každom z tejto štvorice sa ukrýva pod kapotou iný druh šialenstva, v rámci pohonu si každý zohrieva svoju polievočku. Je celkom jedno, či ide o motor typu V6, R6 alebo V8, biturbo alebo kompresor. Všetky štyri motory sú špičkové agregáty a majú už teraz rezervované svoje miesto v sieni slávy tých najvzrušujúcejších spaľovacích motorov.

Predtým, než motory naštartujeme, ešte rýchle zoradenie: v Alfe Romeo Stelvio Quad­rifoglio sa ukrýva 2,9-litrový bi-turbo motor V6 s výkonom 510 koní a krútiacim momentom 600 Nm. Identické technické parametre ponúka aj radový dvojnásobne prepĺňaný šesťvalec v BMW X4 M Competition.

Aj Mercedes-AMG GLC Coupé 63 S ponúka 510 koní, V8 bi-turbo s objemom štyri litre však posiela na kolesá až 700 Nm krútiaceho momentu. So zdvihovým objemom väčším ešte o liter  prichádza Jaguar F-Pace SVR, ktorý produkuje rovnako 700 Nm, ale s výkonom 550 koní je z našej štvorice najsilnejší.

Tabuľka.
Tabuľka.
Zdroj: Auto Bild

Všetci rivali majú pohon všetkých štyroch kolies, ale na predné kolesá sa časť výkonu posiela iba v prípade potreby. Pri plnom zaťažení je však potreba často vysoká, čo sa dá odčítať z jazdných výkonov: údaje šprintov z nuly na 100 km/h poznáme skôr od športových vozidiel. Úžasné je, ako rôzne sa pritom človek cíti v jednotlivých vozidlách.

Ďalšie otázky, ktoré sa nám tlačia na myseľ: ktoré zo štvorice má svoj výkon najlepšie pod kontrolou, koľko zábavy prinášajú počas jazdy, a zostáva pri tom šialenstve aj trochu komfortu pre bežnú premávku? Rozhodli sme sa to zistiť, ide sa na to!

Alfa Stelvio - Ako divoký býk

Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Zdroj: Auto Bild

V hodnotení karosérie by priestranné Stelvio vyhralo, keby ponúkalo aj ťažné zariadenie. To síce dnes nebudeme potrebovať, ale o čosi menej  kostrbaté pruženie by sme si predsa len priali. K tomu sa pridáva celkom skromný výber asistentov a jednoduchý systém infotainmentu. Všetko však dokážeme prepáčiť a zabudnúť, hneď ako stlačíme štartovacie tlačidlo na volante. Odvtedy nás prekvapivo agilné SUV už len nadchýna, po pár metroch pôsobí ešte ľahším dojmom, než je v skutočnosti.

Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Zdroj: Auto Bild

V normálnom režime sa motor V6 drží akusticky v pozadí. O to šialenejšie budete vnímať extrémny ťah motora. Keď pilot zmení režim na race, dajú si systém ESP aj dobré maniere prestávku. Živý charakter sa premení na opojenie, chuť ísť do zákrut sa ešte znásobí a zmeny prevodových stupňov si budete užívať za zvučných sálv a úderov do chrbta. A s akou ľahkosťou ide Quadrifoglio do pretáčavého šmyku – pocitovo zakázané, ale nakopne vás to. Iba necitlivé riadenie by znieslo väčší odpor. Napokon len štvrté miesto, ale žiadna prehra – jednoducho Alfa.

Jaguar F-Pace - Vie to aj vznešene

Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Zdroj: Auto Bild

Vycibrený a skôr na komfort orientovaný Jaguar jazdí vo väčšine disciplín celkom vpredu a nadchýna nás svojím fajnovo zariadeným interiérom. Podobne ako pri Alfe neponúka extra kupé verziu – a to je dobre! Obmedzenia v rámci nastupovania a prehľadnosti v druhom rade tu neexistujú. Navyše, do fajnového Angličana konečne zakomponovali aj moderný systém infotainmentu, ktorý reaguje bez omeškania a pracuje s jasným rozlíšením.

Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Zdroj: Auto Bild

V rámci hodnotenia jazdnej dynamiky F-Pace SVR prekvapivo stráca na svojich konkurentov. Pôsobí najviac ťarbavo, nedokáže zakamuflovať, že musí cez zákruty vliecť najvyššiu hmotnosť. Nie malá časť z nej sa nachádza v solídnej zvukovej izolácii, v nízkych rýchlostiach je F-Pace obzvlášť tichý. O to pôsobivejšie je, keď tento kolos za brutálneho dunenia motora V8 vystrelí svojich vysoko sediacich pasažierov (výška posedu 73 cm) len za 14 sekúnd na rýchlosť 200 km/h. Hrôzostrašne krásny zážitok je exkluzívnou špecialitou tohto nóbl Brita.

AMG - dokáže byť viac ako len mačo

Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Zdroj: Auto Bild

Po presadnutí z Jaguara pôsobí pozícia sedenia v GLC kupé obzvlášť nízko. Žiadna dilema, úzko rezané športové sedadlá si nastavujeme rýchlo a ergonomicky optimálne, čo prispieva k úžasnému pocitu z jazdy. K tomu Benz pridáva ešte jednu špecialitu: napriek veľmi slušnej priestorovej ponuke dáva pocit, že vám bol ušitý na mieru. Ďalší majstrovský kúsok sa podaril v rámci podvozka. Keď budete tohto siláka preháňať po nerovných cestách, zaručene vás prek­vapia pohlcovacie schopnosti v zásade tvrdo nastavených pneumatických tlmičov – lepšie sa to asi ani nedá

Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Zdroj: Auto Bild

To isté platí o vyváženom riadení, ktoré pôsobí priamym, ale nikdy nie hektickým dojmom, čo uľahčuje hľadanie ideálnej línie. Potom by tu ešte bol famózny a basovo dunivo znejúci motor V8, ktorý dokáže dvojtonové SUV vystreliť vpred o okamih rýchlejšie než konkurenti. Keďže je AMG vpredu v rámci spotreby aj ceny, jeho maska chladiča s názvom Panamericana napokon neprechádza cieľovou páskou ako prvá. Aspoň že tesne vyhráva hodnotenie vlastností pred X4 M.

X4 M - nerobí žiadne kompromisy

Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Zdroj: Auto Bild

Ambiciózna X4 M si berie tému šport obzvlášť zaryto k srdcu, vyžaduje si však vaše kompromisy v rámci priestoru a komfortu pruženia. Vďaka dobrej komfortnej výbave a množstvu chytrých asistentov si tentoraz BMW aj tak uchmatlo hodnotenie komfortu. Permanentne prítomný a zvukovo príjemný radový šesťvalec nás uchvátil mocným ťahom a lineárnym stupňovaním výkonu súčasne s istou úspornosťou – ak si trochu budete dávať pozor, dokážete dosiahnuť aj jednociferný údaj spotreby. K tomu motor takmer perfektne harmonizuje s automatom od ZF.

Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Zdroj: Auto Bild

Pri každom šliapnutí na pedál ponúkne prevodovka ten správny z ôsmich stupňov. Niekomu by však práve vďaka perfektnej práci prevodovky mohol chýbať úder do chrbta počas radenia nahor, aký ponúkajú s veľkou slávou Stelvio a F-Pace. V rámci nákladov, naopak, dokáže X4 M celkom pekne ušetriť. Šetrí nielen v rámci spotreby, výhodného poistenia, ale aj vďaka najdlhším servisným intervalom. Viac rozumu pri toľkom pôžitku hádam ani nemožno očakávať.

Verdikt

Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Ako obhájiť kúpu SUV strednej triedy s výkonom 500 koní? Kúpte jednu z týchto beštií!
Zdroj: Auto Bild

Až v rámci hodnotenia nákladov dokázalo vytrénované BMW X4 M predbehnúť vyvážený, ale drahý Mercedes-AMG. Víťazom pomeru cena/výkon sa však stáva agilná a relatívne výhodná Alfa Stelvio Quad­rifoglio. Ak hľadáte ešte viac understatementu (nenápadnosti), nechcete sa však vzdať pozdĺžnej dynamiky, nájdete v F-Pace SVR ideálneho partnera.

1. miesto - BMW X4 M Competition

Výrazne na šport orientované BMW napokon získava víťazstvo - 506 bodov

2. miesto - Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé

Je vyvážený, ale žiaľ drahý - 500 bodov

3. miesto - Jaguar F-Pace SVR

Nie je konzekventne športový. Je príliš nenápadný - 486 bodov

4. miesto - Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Veľká zábava! Je až štvrté, ale neprehráva - 474 bodov

Tabuľka.
Tabuľka.
Zdroj: Auto Bild
Tabuľka.
Tabuľka.
Zdroj: Auto Bild
Tabuľka.
Tabuľka.
Zdroj: Auto Bild
Tabuľka.
Tabuľka.
Zdroj: Auto Bild
Tabuľka.
Tabuľka.
Zdroj: Auto Bild
Tabuľka.
Tabuľka.
Zdroj: Auto Bild
Tabuľka.
Tabuľka.
Zdroj: Auto Bild
Tabuľka.
Tabuľka.
Zdroj: Auto Bild
Tabuľka.
Tabuľka.
Zdroj: Auto Bild